Este important ca atât asociații, cât și administratorii să-și cunoască și să respecte drepturile și obligațiile, pentru a asigura buna funcționare a SRL-ului și pentru a evita eventualele conflicte sau probleme legale.
Care sunt drepturile asociatului?
- verifica în permanență activitatea administratorilor, a documentelor contabile și oficiale ale societății;
- poate fi și angajat al firmei;
- participa la luarea deciziilor importante ale societății, inclusiv numirea și revocarea administratorilor, daca nu sunt respectate prevederile din actul constitutiv al societatii;
- primeste dividende din profitul net al societății, conform cotei de participare la capitalul social.
Care sunt obligatiile asociatului?
- contribuie la formarea capitalului social al SRL-ului, prin aporturi bănești sau în natură;
- respecta prevederile actului constitutiv al societății și deciziile luate în cadrul Adunării Generale a Asociaților;
- poate fi responsabil pentru pierderile societății, în limita aportului său la capitalul social, în cazul în care acestea nu pot fi acoperite din activele societății;
- are obligația de a informa corect, cu privire la activitatea desfășurată de către societate;
- aprobă bilanțul sociatății, precum și contul de profit și pierderi, în cadrul Adunării Generale a asociaților;
- repartizeaza beneficiile și aproba plata dividendelor;
- decide contractarea auditului, in situatia in care auditul financiar nu are caracter obligatoriu;
Care sunt drepturile administratorului?
- participa la întâlniriile organizate de fondatorii firmei;
- reprezintă SRL-ul în relațiile cu terții, semnând documente oficiale și angajând societatea în contracte;
- ia decizii care nu pot fi modificate de către asociat/asociați. Atentie! Poate fi concediat de catre asociat, dacă nu sunt respectate prevederile din actul constitutiv;
- semneaza documente oficiale fără a cere acordul asociatului/asociațiilor în momentul finalizării/ încheierii unor contracte. Atentie! Entitatea poate ajunge să fie executată silit sau poate ajunge în instanță, daca apar neînțelegeri între asociat/asociați și administrator;
- dacă este prevăzut în contractul de administrare, are dreptul la o remunerație pentru activitatea desfășurată;
- poate renunța la mandatul său, cu condiția să notifice în prealabil și să nu prejudicieze societatea prin această acțiune.
Care sunt obligatiile administratorului?
-
raspunde de intreaga gestiune a societății;
-
răspunde de patrimoniul societății;
-
garanteaza desfășurarea legală a activității economice și realizarea obiectelor de activitate;
-
preia și păstrează toate documentele oficiale ce țin de înființarea societății;
-
reprezintă societatea înființată;
-
poate verifica și semna documente oficiale în locul asociatului sau asociaților;
-
raspunde de organizarea și conducerea contabilității firmei;
-
raspunde pentru bilanțul firmei si contul de profit și pierderi;
-
garantează plata dividentelor și asigură repartizarea acestora;
-
întocmește toate actele și faptele necesare punerii în practică a acțiunilor;
-
convoaca adunarea asociaților la sediul social, cel puțin o dată pe an sau ori de câte ori este necesar;
-
participă la consiliile de administrație, la organele de conducere similare ale acestora și la toate adunările generale ale asociaților;
-
nu poate desfășura activități concurente cu cele ale SRL-ului fără acordul asociaților.
In cadrul Adunării Generale a Asociaților, administratorul are rol executiv, iar asociatul are rol decizional.
Sursa:
Legea societăților nr. 31/1990 – republicată, cu modificările şi completările ulterioare
Alte informatii utile:
2021.Microintreprindere – Cheltuieli in folosul personal al asociatilor
2025.Microintreprindere – accesul asociatului la venituri