Este important ca atât asociații, cât și administratorii să-și cunoască și să respecte drepturile și obligațiile, pentru a asigura buna funcționare a SRL-ului și pentru a evita eventualele conflicte sau probleme legale.

 

Care sunt drepturile asociatului?

  • verifica în permanență activitatea administratorilor, a documentelor contabile și oficiale ale societății;
  • poate fi și angajat al firmei;
  • participa la luarea deciziilor importante ale societății, inclusiv numirea și revocarea administratorilor,  daca nu sunt respectate prevederile din actul constitutiv al societatii;
  • primeste dividende din profitul net al societății, conform cotei de participare la capitalul social.

 

Care sunt obligatiile asociatului?

  • contribuie la formarea capitalului social al SRL-ului, prin aporturi bănești sau în natură;
  • respecta prevederile actului constitutiv al societății și deciziile luate în cadrul Adunării Generale a Asociaților;
  • poate fi responsabil pentru pierderile societății, în limita aportului său la capitalul social, în cazul în care acestea nu pot fi acoperite din activele societății;
  • are obligația de a informa corect, cu privire la activitatea desfășurată de către societate;
  • aprobă bilanțul sociatății, precum și contul de profit și pierderi, în cadrul Adunării Generale a asociaților;
  • repartizeaza beneficiile și aproba plata dividendelor;
  • decide contractarea auditului, in situatia in care auditul financiar nu are caracter obligatoriu;

 

Care sunt drepturile administratorului?

  • participa la întâlniriile organizate de fondatorii firmei;
  • reprezintă SRL-ul în relațiile cu terții, semnând documente oficiale și angajând societatea în contracte;
  • ia decizii care nu pot fi modificate de către asociat/asociați. Atentie! Poate fi concediat de catre asociat, dacă nu sunt respectate prevederile din actul constitutiv;
  • semneaza documente oficiale fără a cere acordul asociatului/asociațiilor în momentul finalizării/ încheierii unor contracte. Atentie! Entitatea poate ajunge să fie executată silit sau poate ajunge în instanță, daca apar neînțelegeri între asociat/asociați și administrator;
  • dacă este prevăzut în contractul de administrare,  are dreptul la o remunerație pentru activitatea desfășurată;
  • poate renunța la mandatul său, cu condiția să notifice în prealabil și să nu prejudicieze societatea prin această acțiune.

 

Care sunt obligatiile administratorului?
  • raspunde de intreaga gestiune a societății;
  • răspunde  de patrimoniul societății;
  • garanteaza desfășurarea legală a activității economice și realizarea obiectelor de activitate;
  • preia și păstrează toate documentele oficiale ce țin de înființarea societății;
  • reprezintă societatea înființată;
  • poate verifica și semna documente oficiale în locul asociatului sau asociaților;
  • raspunde de organizarea și conducerea contabilității firmei;
  • raspunde pentru bilanțul firmei si contul de profit și pierderi;
  • garantează plata dividentelor și asigură repartizarea acestora;
  • întocmește toate actele și faptele necesare punerii în practică a acțiunilor;
  • convoaca adunarea asociaților la sediul social, cel puțin o dată pe an sau ori de câte ori este necesar;
  • participă la consiliile de administrație, la organele de conducere similare ale acestora și la toate adunările generale ale asociaților;
  • nu poate desfășura activități concurente cu cele ale SRL-ului fără acordul asociaților.

 

In cadrul Adunării Generale a Asociaților, administratorul are rol executiv, iar asociatul are rol decizional.

 

Sursa:

Legea societăților nr. 31/1990 – republicată, cu modificările şi completările ulterioare 

Alte informatii utile:

2021.Microintreprindere – Cheltuieli in folosul personal al asociatilor

2025.Microintreprindere – accesul asociatului la venituri